Mielipiteet

Lukijan mielipide: Onko Hyrynsalmi ajopuu Väyläviraston rattaissa

MIELIPIDE

Rataosuuden keskeisin sijainti on Hyrynsalmella. Silti Väylävirasto on ummistanut silmänsä Hyrynsalmen vahvuuksilta ja mahdollisuuksilta, jotka tukisivat Kainuun kehitystä.

Hyrynsalmen puuterminaalin suunnittelussa, tiedottamisessa ja kansalaisten kuulemisessa on vakavia puutteita. Silti suunnitelmat tuntuvat olevan lukkoon lyötyinä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hyrynsalmi on unohdettu, kun tarkastellaan ratahankkeen isoa kuvaa. Tai sitten tietojen esiintuominen on laiminlyöty. Edes Hyrynsalmen kunnanhallituksen asialistoilla ratahanke ei ole ollut. Ensimmäisen kerran asiasta vakavammin keskusteltiin hallituksessa 20. huhtikuuta 2021.

Silti Hyrynsalmen puuterminaalin osalta ratahanke etenee ilman asiallista tietoa ja kunnan tahtotilaa. Tai mikä se on kunnan tahtotila? Näyttää siltä, että Hyrynsalmi on ajopuu Väyläviraston suunnitelmien virrassa.

Suomussalmella puuterminaaliin liittyvät asiat ovat olleet esillä eri muodoissaan kaksi valtuustokautta, siis ainakin kahdeksan vuotta. Nyt ratahankkeeseen kytketty puuterminaali on tulossa Pesiökylälle, jonne Ämmänsaaren kuormauspaikka siirtyy.

Hyrynsalmen tulee tiedostaa, että puuterminaalihanke on verrattavissa aiempien vuosikymmenien sahateollisuuden tuomaan vireyteen. Puuterminaali on Hyrynsalmelle siunaukseksi, eikä sitä sinänsä vastusteta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mutta, tässä on iso MUTTA!

Sen paikka Hyrynsalmen sotahistoriallisen rautatieaseman, suojellun alueen ympäristössä pohjavesialueella ja käytännössä keskellä kylää, on ehdottomasti väärä. Se on kunnan, Väyläviraston, Kainuun elinkeinotoiminnan, matkailun sekä asukkaiden viihtyvyyden kannalta turmioksi. Eikä logistisesti asiaa ole kysytty edes rekkamiehiltä.

Väyläviraston ajama paikka Hyrynsalmen asemalle on kehityksen jarru ja kallis investointi. Hankkeen linjaukset on tehty "aita on matalin" -asenteella. Suunnitelma on täynnä ristiriitaisuuksia.

Hyrynsalmen puuterminaali tuli julkisuuteen hiljattain. Vasta sitten, kun paikalliset asukkaat tekivät ELYlle valituksen aseman seudulle käenpoikaseksi kasvaneesta puutavaralanssista ja siitä aiheutuvista häiriöistä. Vanhaa pokara-aikojen lanssipaikkaa on alettu vaivihkaa kutsua raakapuuterminaaliksi, jollaisena se kulkee tänään Väyläviraston suunnitelmissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Välinpitämättömyydestä kertoo sekin, että Väylävirasto "kutsui" kuntalaiset teams-yhteyksin keskustelutilaisuuteen vasta 21.toukokuuta. Establishmentti (Väylävirasto) ehdotti, että projekti on alkuvaiheessaan ja kuntalaiset voivat esittää mielipiteensä. Niinpä?

Väylävirasto tuntuu olevan suunnitelmissaan järkähtämätön. Se puuskuttaa eteenpäin kuin itsepäinen höyry-Ukko-Pekka.

Miksi sijoittaa 81 miljoonaa euroa pelkästään puun kuskaamiseen. Sitä paitsi metsät ovat rajalliset, eikä puuralli pyöri ikuisesti. Rata pitkässä juoksussa ei tietenkään pääty Pesiönkylälle?

Tässä on asian ydin. Hyrynsalmi ei saa taantua vain pölkyn lastauspaikaksi. Hyrynsalmella riittää kuivaa kangasta terminaalille muualla vaikka "hyry mycke". Kunnan tuleekin olla kärppänä luomassa ratahankkeen siivellä uutta nousua vahvaksi elinvoimakeskukseksi.

Terminaali toisessa paikassa antaa tilaa vielä keksimättömille elinkeinoille. Ja aseman seutu vapautuu tulevalle matkustajaliikenteelle ja uusille innovaatioille.

Jos terminaali jää asemalle, Hyrynsalmi taantuu perspektiivittömäksi kyläksi. Juna viheltää ohi. Seuraava pysäkki onkin Kuusamo.

Raideliikenne on nousukiidossa, toisin kuin lentoliikenne. Nyt on uskallettava katsoa katsoa kauas! Myös Väyläviraston! Hyrynsalmella on elinvoimainen tulevaisuus!

Juha Hankkila

Kirjoittaja kysyy, päättyykö rata lopullisesti kuvan stop-merkkiin ja Pesiönkylän puuterminaaliin? Alistetaanko 81 miljoonaa euroa vain puun kiskontaan ja siinä sivussa Hyrynsalmi taantuu pelkästään pölkyn lastauspaikaksi?
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä