Mielipiteet
Lukijan mielipide: Osuuspankki seisottaa asiakkaita Suomussalmella
Olen joutunut asioimaan OP Ylä-Kainuun Suomussalmen konttorissa erään kuolinpesän asianhoitajana maksamassa laskuja tiskillä, koska netin kautta ei voi ensivaiheessa maksaa kuolinpesän laskuja. Olen saanut seurata asiakkaita pankkitiskillä.
Useat asiakkaat ovat vanhoja ja huonosti liikkuvia. Useamman henkilön asiointi näyttää kestävän aika kauan tiskillä, kun jonotuksen jälkeen vihdoin pääsee tiskille. (Jonottamista varten on sentään istuimet kauempana tiskistä.)
Olen pariin kertaan esittänyt palvelutiskin työntekijälle, että asiakastiskin luo laitettaisiin asiakasjakkara helpottamaan asiointia palvelutapahtumassa, joka voi kestää monesti pitkään - jopa tunninkin.
Ensimmäisellä kerralla asiakaspalvelija esitti monia syitä, miksi asiakasjakkaraa ei voi laittaa tiskin luo. Kysymyksessä on niin sanottu pikakassa, vaikeakulkuisille ja rollaattorilla asioiville jakkara olisi haittana ja monta muuta syytä. Näitä selityksiä en usko, kun en enää usko joulupukkiinkaan.
Esitin saman toiveeni toiseen kertaan ja syyt tuntuivat pysyneen ennallaan.
Ovatko osuuspankilta loppuneet rahat uuden konttorin kalustamisessa vai haluaako pankki muuten vain seisottaa asiakkaita, että asiointi olisi epämukavaa ja ettei asiakas käyttäisi näitä pankin tiloja ja palveluja?
Näin saataisiin asiakkaat karkotetuksi nettiin. Kaikki, etenkään vanhat ihmiset eivät pysty käyttämään nettipalveluja, eikä kaikkia asioita pysty vieläkään hoitamaan netissä, vaan jokin seikka saattaa vaatia maksamaan laskut pankkikonttorissa.
Toisaalta on annettava kiitosta OP:lle, että sinne on tullut kahviautomaatti, joka on maksuton. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että asiakkaat eivät osaa sitä käyttää eikä sen käytöstä ole tiedotettu asiakkaille. Vai onko se tarkoitettu vain silmän lumeeksi? Itse opin sitä käyttämään, kun pyysin opastusta pankin työntekijältä. Kiitos tästä!
Matti Mulari